NL | EN

Home > Nieuws

Studenten CMD en DSS dragen met projecten positief bij aan onderzoek Digital Life

03-07-2020

Dit voorjaar hebben studenten van zowel de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) als de Digital Society School (DSS) -beide onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam- waardevolle studieopdrachten uitgevoerd voor onze onderzoeksgroep Digital Life als externe partner.

Playful Hands

Vanuit CMD viel het project -genaamd ‘Playful Hands’- onder de minor Designing User Research. Drie derdejaars studenten, te weten Daan van Baars, Sophiya Thangarajah en Lucky Zwagerman, zijn in totaal 10 weken bezig geweest met analyseren, onderzoeken en creëren.

Toys4Therapy

Tegelijkertijd hebben drie studenten van de DSS -Aparna Borkar, Anca-Maria Murgoci en Maria Sagiri- gedurende 20 weken actief gewerkt aan het project 'Toys4Therapy', eveneens in opdracht van Tamara Pinos Cisneros, onderzoeker bij Digital Life.

Beide projecten gingen over het onderzoeken van kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar met hersenverlamming, hun handbewegingen en het vinden van een manier om op speelse, motiverende wijze handoefeningen uit te voeren waar deze kinderen hun voordeel mee kunnen doen. Hulpmiddelen, die tot nu toe in therapieën worden gebruikt, zijn vaak duur en complex. Bovendien zijn deze slechts beschikbaar in revalidatiecentra en niet bij de kinderen thuis, terwijl dit in het geval van de recente COVID-19 ontwikkelingen juist nuttig zou zijn.

Communicatie en Multimedia Design

De CMD projectgroep ontwierp een set van bouwstenen, die met behulp van magneten of verbindingsstukken op een speelse wijze in elkaar gezet kan worden – precies volgens een voorbeeld of juist naar eigen fantasie. Kinderen kunnen er ook een spelelement aan toevoegen om te zien wie wint.

Klik hier om ‘Playful Hands’ van CMD te bekijken.

 

Digital Society School

De DSS studenten hebben Happy T(h)inkers knutselkaarten ontwikkeld (met de ‘Tinkering’ methodiek), een zorgvuldig samengestelde ‘DIY -Do It Yourself- kit’, bestaande uit activiteitenkaarten, objectkaarten en een speelse gids voor ouders. Met deze leuke DIY-kit kunnen kinderen thuis handtherapie volgen.

Op deze manier krijgen kinderen inspiratie om creatief om te gaan met het gebruik van voorwerpen in hun huis, vormen te verkennen, nieuwe vaardigheden te leren en te genieten van het gevoel hun eigen speelgoed voor handtherapie te creëren.

In de toekomst kan deze DIY kit worden geïntegreerd met technologie om relevante data aan fysiotherapeuten te verstrekken met als doel de voortgang van het kind nauwkeuriger te volgen.

Meer informatie vind je terug op de website van de DSS.

Klik hier om ‘Toys4Therapy’ van DSS te bekijken.

Veel dank aan deze studenten voor hun positieve bijdrage aan het onderzoek van Digital Life ten behoeve van kinderen met hersenverlamming!